Hranjiva i ljekovita miso supa

Miso je pasta koja se dobija dugotrajnim procesom fermentacije sojinih zrna, ječma, soli, pirinča, a katkad i pšenice. Osim za kuvanje, miso se koristi i kao lijek, zbog svojih specifičnih ljekovitih svojstava, prije svega u cilju poboljšanja rada probavnog sistema.

Kako nastaje miso? Procesom fermentacije, dolazi do potpunog razgrađivanja sojinih zrna i žitarica na hranljive sastojke, koji se kasnije veoma lako vare. Miso sadrži visok procenat bakterija Lactobacillus, kao i enzima koji pomažu varenju i probavi.

Takođe, miso pasta je veoma bogata ugljenim hidratima, vitaminima, mineralima, proteinima, esencijalnim uljima i aminokiselinama (ima ih čak 18). Miso se može koristiti kao dodatak svim jelima, sosevima, varivima i tjesteninama, kao i namazima, a zbog izuzetno dobro izbalansiranih hranljivih sastojaka preporučuje se i za svakodnevnu ishranu.

U Japanu se proizvodi na stotine vrsta misoa, sa različitim bojama i ukusima, dok je kod nas, zreli miso obično tamnije boje, jakog ukusa, bez potrebe dodavanja bilo čega.

Vrste misoa:

Najpoznatije vrste misoa su: kome miso, hačo miso, mugi miso.

Kome miso – sadrži pored soje i pirinač.

Mugi miso - pravi se od ječma i brže se fermentiše od soja misoa.

Hačo miso - se priprema samo od sojinog zrna, i procentualno je najbogatiji bjelančevinama.

Ljekovitost misoa:

Miso sadrži enzime koji pospješuju i pomažu varenju, dok je veoma bogat mineralima, što dodatno utiče na uravnotežavanje metabolizma. Takođe, on hrani kožu, krv, ubrzava građenje tkiva i ćelija kože, čime doprinosi i ljepoti. Zbog linolinske kiseline i lecitina, koji rastvara holesterol, sprječava posljedice kardiovaskularnih oboljenja, arterioskleroze, kao i visokog krvnog pritiska.

Miso jača imuni sistem, ublažava efekte pušenja i alkohola, a utiče i na ublažavanje posljedica svih radioaktivnih zračenja.

Recept za miso supu:

Sastojci: 1 šolja tanko iseckanog crnog luka, 4 šolje vode,1,25 do 1,5 supenih kašika misa, vakame alga (oko 7.5 cm), đumbir, nasjeckani peršun (i drugo povrće u skladu sa makrobiotičkim principima).

Priprema:
- Prvo natopite vakame algu u hladnu vodu, i ostavite tako od 3 do 5 minuta, nakon čega ćete je isjeckati na komadiće, dužine oko 1,5 cm. Nakon toga stavite vakame algu i luk u lonac i dodajte vodu. Zagrijevajte dok voda ne provri, nakon čega smanjite vatru, i kuvajte oko 10-20 minuta, ili dok sastojci ne omekšaju.
- Miso sipajte u činiju ili suribači, sipajte četvrtinu šolje miso supe i mješajte dok se miso kompletno ne razmuti. Posle toga, samo dodajte razmućeni miso u supu, i kuvajte na sasvim laganoj vatri još 3 do 5 minuta.
- Miso supu možete i ukrasiti mladim lukom, peršunom, đumbirom... Takođe, možete dodati i dajkon, kao i tofu sir, mladi luk, celer, proso, kuvani integralni pirinač, susam..itd.
- Miso pastu možete dodati i u običnu supu, kao prirodni začin i sredstvo za soljenje i tako je učiniti znatno zdravijom.
Prijatno!